Monday, June 2, 2014

De ce nu vin rochistii la concerte.

E genul de articol care va naste scandal. E genul de articol care va fi citit repede, neinteles corect si imi va trimite carne cat sa ma tina pana spre Craciun. Sa-i dam, deci, drumul.

Cand eu eram mic, era foarte cool - misto, pe vremea aia - sa asculti un singur gen muzical. Adica, daca erai rocker, era natural sa urasti sincer depesharii (usor de observat gratie hanoracului), rapperii (imbracati cu hainele parintilor) si alte stiluri secundare. Toti apartineam unui stil si nu ne amestecam. Doamne fereste sa fi ascultat una din piesele din afara sistemului! Nu. Trebuia sa nu iti placa ailalti pentru ca nu ascultau ce ascultai tu. Simplu.
De atunci, unii am mai crescut. Am inceput sa descoperim muzica, in mare. Indiferent de perioada sau stil. Muzica este un tot, care ofera puncte de rezonanta multor segmente de cetateni. Marele avantaj al celor care nu traim in Siria este ca ne putem bucura de muzica, per ansamblu. Poti asculta piese din toate paletele evantaiului muzical (ce exprimare, ce stil!...) fara sa te compromiti. Sa nu traiesti intr-un sistem coercitiv si sa te autocenzurezi privind ce asculti este cel mai imbecil lucru posibil. Relaxeaza-te si asculta muzica pentru ceea ce este. 
Mergand mai departe, voi incerca sa slalomez printre marile piese de moara Muzica de calitate si Muzica comerciala. De ce? Pentru ca nu sunt Horia Moculescu. Pentru ca nu stiu daca Gilmour ar stramba din nas ascultand Roxette sau Smiley. Pentru ca este imposibil sa pui o bariera de la care incepe muzica proasta sau comerciala si unde se termina muzica buna. Pentru ca muzica asta comerciala atinge multi oameni si chiar daca ei sunt prosti, cum sustin unii, ei rezoneaza cu muzica si, ironic, sunt mult mai deschisi decat cei care asculta 'muzica buna'. Pam pam, cred ca tocmai a venit primul colet cu carne. Teoria conform careia cei care asculta muzica buna sunt mai instruiti / valorosi decat ceilalti este atat de cretina, incat nu stiu de unde sa incep. Voi incerca doar sa va spun ca toti sunt convinsi ca ei asculta muzica buna; deci, daca mergem pe teoria asta, toti sunt destepti. Ceea ce nu ar fi rau, dar este imposibil. Deci, teoria este falsa. Iar argumentele gen radio Guerrilla: 'ascultatorii nostri sunt putini, dar sunt mai valorosi ca ai lor, pentru ca sunt mai educati si asculta muzica buna', sunt un bullshit fara acoperire si care a dus radioul ala in pamant.

Acum, sa trecem la lucrurile cele mai importante. Am avut ceva timp sa studiez comportamentul diferitelor segmente culturale; rochisti, manelisti, hipsteri etc. Din postura mea de rochist, neignorand carentele tuturor celorlalti, va spun cu mana pe inima ca ca rochistii sunt niste trogloditi, mare parte din ei. De ce bre? Simplu. Pentru ca au o cultura muzicala minora, rezumata la stilul care ii gadila, pentru ca ignora tot ceea ce nu cunosc, pentru ca resping cunoasterea muzicala care le-ar largi orizontul, pentru ca le pute totul, pentru ca nu sustin stilul pe care il ridica in slavi. 
Trupele de rock din Romania nu traiesc din muzica. Este imposibil, aici. De ce? Rochistii nu vin la concerte. Trupele mari de rock din Romania aduna la un concert eveniment cam cat aduna o trupa minora din afara. Rochistii nu cumpara merch, decat cu foarte rare ocazii. Rochistii se uita de 10 ori la pretul biletului de la intrare si calculeaza cate beri incap acolo. Rochistii ar fi venit la concert, dar aveau repetitie in ziua aia. Poftim? Rochistii vor sa vada trupele mari din afara, iar dupa un concert mamut, nu auzi decat critici privind sunetul, berea calda etc etc etc. Bai, unul nu zice "tata, dar cum au cantat aia!". Nu vezi asa ceva la aia 'prosti' care asculta celelalte stiluri. In situatia asta, in realitatea cam urata a acestei piete, organizatorii si promoterii de la noi sunt extrem de nisati. Fac concerte care sa mearga, pe cat posibil, la sigur. Incearca sa plateasca trupele cat mai putin. Rar promoveaza ceva nou. Daca promoveaza, o fac gratis. Si nu ii poti condamna. Decat cand se bat cu pumnul in piept ca ei sunt avangarda rock-ului autohton.

Ca muzician in Romania, ai 3 cai: underground - o scena efervescenta, reala, dar saraca; mainstream - o scena cu multi bani, dar unde renunti la amprenta personala in favoarea a 4, 5 producatori; cover band - o scena populata de muzicieni buni, care au renuntat la visele proprii si au ales acest compromis ca sa poata trai totusi din ceea ce stiu cel mai bine; muzica. Cele 3 scene sunt valoroase fiecare prin ceea ce ofera, dar merg total in paralel. Am descoperit cu uimire ca putini muzicieni sunt la curent cu ce se intampla in celelalte scene decat cele in care traiesc. Si asta e pacat, pentru ca toti canta si majoritatea o fac bine. In ceea ce priveste publicul, el este cel care determinta starea scenei respective. Cei care merg la concerte mainstream sau cover au putere de cumparare. Nu va uitati ca toate concertele mainstream se fac cu intrarea libera; prostimea aia cumpara alte produse, este tinta pentru reclamele producatorilor care sunt astfel de acord sa plateasca pentru concerte, promovare, locatii etc. Publicul cover band-urilor este la fel de blazat ca trupele pe care le priveste, dar, in mod cert, este potent financiar. Despre publicul underground am vorbit deja. El este cel care intretine in obscuritate trupele care se chinuie totusi sa ofere ce vrea. El, publicul. Daca nu te implici, nu cumperi, nu participi, macar, la concertele care iti sunt dedicate, nu poti avea pretentii. Si totusi ai. Oribila atitudine.
Ca artist, lasa-ma sa iti spun ca nu este visul meu sa cant in buzile care organizeaza concerte de gen. Rock = obscur = sarac = improvizat numai in Romania. Si Bulgaria, Angola, Uzbekistan etc. Ca artist, visez sa am concerte in venue places cum am vazut in afara, ca in cele unde chiar canta trupele de rock din afara. La noi, Mandinga canta in locuri unde vezi Velvet Revolver, in afara. Ca artist, aleg sa ma adresez deschis unui public la fel de deschis la minte si care nu respinge idei, locatii, concepte pe baza de prejudecata. Ca artist, ma uit la concertul facut de Radio Zu la Cluj, care a adunat zeci de artisti romani, doar romani, care au avut ocazia sa cante in fata a cca 60.000 oameni, pe o scena ca in afara. Rochistii blameaza asta. De ce, mai baiatule? Cine va organiza asa ceva pentru trupele de rock romanesti? Si, mai mult, daca s-ar face asa ceva, cati dintre cei care stramba din nas pe marginea acestei scene vor si veni la event?
Cam asta e realitatea. Nu e cool si nu da bine, dar e important sa o stim toti. Poate asa, creste media concertelor de la noi si ofera, astfel, organizatorilor, argument sa creasca si calitatea eventurilor pe care le fac.
Gata. Ma duc sa-mi ridic coletul cu carne de la usa.

33 comments:

vlad viciosul said...

Respect! :)

spamex said...

pfuai! :)

pump_on said...

Cam asa ceva ;)

Andrei Gorgos said...

Ultimul mare paragraf e toată esența articolului. Sunt complet de acord, mai ales cu partea de susținere a genului pe care îl ridică în slăvi, ca fani. Am 2 lucruri de adăugat: Primul, și nu mi-e deloc rușine s-o spun, problema există și în rândurile celor care sunt afectați direct de ea - muzicienii din underground. Nu își susțin 'colegii de breaslă' din alte trupe venind la concerte. Și e oleacă mai dureros. Am observat asta și la colegii mei, și uneori și la mine. Da, poate nu-ți place muzica unora, e de înțeles. Dar nu poate să-ți pută chiar fiecare trupă existentă în scena asta. Și aici mai e o problemă: scena. Nu avem așa ceva, hai să nu ne mințim. Scenă poți numi o mișcare amplă ale căror unde le resimt și cei ce nu au contact cu ea. Ar genera atenția promoterilor și organizatorilor. Între muzicieni, ar fi ca o frăție involuntară, iar pentru fani ar fi apartenența la un club privat, dacă vrei, sau mai bine zis, la ceva mai mare decât niște piese cântate de niște necunoscuți. Nu știu de ce am senzația că între trupele mici mici există o rivalitate stupidă bazată pe...ce, de fapt? E ca și cum s-ar bate pe 1g de cașcaval, când cei care trăiesc în roata imensă de șvaițer sunt grași și prieteni între ei de mult, că au realizat că prin încurajare și promovare reciprocă toată lumea iese bine.

Partea a doua: cred că o să-mi iau și eu judecată aspră ca idealist și visător, dar cred că voi merge pe un alt sistem riscant: Nu vom mai cere bani la intrare sau bilet la concertele noastre organizate independent. Voi încerca să las oamenii să dea cât simt ei că merităm să primim. Pentru că oricât ai pune pe postere x RON = suport pentru trupe, tot se simte ca și cum ai forța omul să plătească. Și nu e ieftin să organizezi de capul tău concerte. Sunetul costă. Dar nu e o rușine să ceri. Pentru că dai. E un schimb reciproc. Și oamenii nu se vor simți obligați să dea, niciodată. E ca un bacșiș. Simți nevoia să lași 10 lei la Pizza Hut, pentru serviciul de a ți se pune pe masă mâncarea? As. Păi atunci nu ți se pare la fel de normal să îi faci o bucurie celui care îți cântă din suflet? Eu cred că da. Și da, am comparat muzica cu pizza. Ați înțeles ideea. Și nu, nu e cerșit. E o mândrie falsă. Merch is good also, dacă îți permiți să faci, să aduci. Când aud 'tre să fii cineva, să fii mare ca să vinzi tricouri bos' fac bloodrage instant. Poate am făcut seara cuiva cu 1 cântec, am atins un nerv, și vrea să își arate mulțumirea. Sunt destui care simt asta, am observat, de-a lungul timpului. Să le permitem s-o facă. Și să facem fix asta, din rândul nostru, ca fani.

Andrei Salagean said...

Omule, ai punctat bine pe toate meleagurile discursului...imi / ne place faptul ca ai intuit, sub forma satirica, deschiderea depozitului de carne. Mult respect omule, si sa stii ca si eu ma lupt cu aceiasi problema si trag semnale de alarma. \m/ deci nu esti singur, nu sunt singur...facem o coalitie!

Vava said...

Multumesc pt feedback si sustinere. Articolul asta a adunat 600 de view-uri in cca jumatate de ora de la postare, iar bloguletul meu nu are sustinere / pub etc.
Imi arata ca am atins o pb reala la noi.

Acum, scena suntem si se munceste mult si se produce mult. Coeziune nu exista tocmai pentru ca suntem mici si saraci si atunci exista lupta pt cascavalul amintit de tine. Daca ar exista recunoastere si capital invartit intre noi, rivalitatile inter trupe s-ar mai domoli. Totusi, ea exista si la nivel mamut, intre Metallica si Korn, voalat, de ex.

lucifer said...

Altul care a vazut lumina ... Subiectul e de clasa a 11-a, exprimarea de a 8-a si argumentatia de gradinita... daca vrei tu neaparat sa gaci un ghiveci din sufletul tau asculta manele - pt muzicalitate, rock pt mesaj, hip-hop - pt versuri si inchide c-o lautareasca de culcare...
Pe bune acum ... de ce tii sa impartasesti cu altii prostia ta !?!
De la mine .. Carne multa !

Alex said...

Parerea mea e ca pleci de la o ipoteza gresita.. sau, daca preferi, omiti o parte din ipoteza. Muzica comerciala are mult mai multi fani. Adauga promovarea intensa de care au parte, fata de trupele underground. Si in final vei realiza ca, procentual vorbind, tot atati fani contribuie (sau nu)- financiar. Nu zic, or fi "rochisti" care sunt carcotasi, si se plang de sunet/bere calda. Dar majoritatea celor pe care ii stiu eu nu sunt asa. Cat despre ce se intampla la altii.. nu stiu, ca nu merg. Dar pot sa pun pariu ca si acolo sunt carcotasi.

Vava said...

Alex, pleaca de la premisa ca nimeni nu va sustine o piata daca nu are feedback financiar. Si acolo se rezuma tot. Ca in afara exista o piata rock autentica este pt ca oamenii aia VAND, iar fanii lor CUMPARA. Restul e tacere, cam ca in capul amicului Lucifer, de mai sus.

Vava said...

Alex, pleaca de la premisa ca nimeni nu va sustine o piata daca nu are feedback financiar. Si acolo se rezuma tot. Ca in afara exista o piata rock autentica este pt ca oamenii aia VAND, iar fanii lor CUMPARA. Restul e tacere, cam ca in capul amicului Lucifer, de mai sus.

lucifer said...

pentru Valva,
Ai idee cat a vandut Beethoven sau Paganini sau Ceaikovski in timpul vietii ?!? poate ca nu au avut valoare ... din moment ce nu "au fost cumparati" - Incearca sa citesti inainte de a jigni ...In speranta lipsei linistii din capul tau iti doresc o vesnicie de Guta feat Smiley ...

Vava said...

Nu stiu daca sunt singurii compozitori de care ai auzit sau nu, dar ironia face ca ai ales 3 din cei mai celebrati compozitori ai perioadelor in care au trait. Si prin asta inteleg(em): chemati la curtile princiare, onorati cu titluri, platiti sa fie muzician de curte. CD-uri nu vindeau, daca la asta te gandeai.

Anonymous said...

the 90s are over man! sa se mai schimbe playlist-ul si lumea va veni. sa se mai schimbe sound-ul de ani 90 si lumea va veni. sa sune bine si destept, nu doar tare si la fel ca aia de-au creat melodia, si lumea va veni. e dreptul fiecaruia sa isi urmeze visul si sa isi faca o formatie, dar daca invata doar melodii din anii 90 ca atunci au crescut ei, lumea din 2020 nu va veni. si nu mai faceti mizerie in vama ! acolo o puteti lasa ca in 90.

lucifer said...

Erau " platiti sa fie muzician de curte " - ?!? ei au murit saraci dar macar le aveau cu acordurile :D Vava, las-o asa... nu te incorda ca poate mai iese un eseu.... ! Ti-as mai recomanda niste nume de compozitori contemporani dar cred ca inca esti pregatit... iti recomand niste Oreo.:D

Andrei Gorgos said...

lucifer, sau lucian, cum probabil te strigă de fapt părinții la masă, care n-ai nici măcar maturitatea și tăria de caracter să îți semnezi numele, hai să te ajut eu să nu te obosești: http://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_van_Beethoven#Illness_and_death
"Beethoven's funeral procession on 29 March 1827 was attended by an estimated 20,000 Viennese citizens."-dap, ultimul sărac.

Paganini - http://en.wikipedia.org/wiki/Niccol%C3%B2_Paganini#Late_career_and_health_decline și-a deschis casino și a pierdut banii, pentru că era parior înrăit.

Și http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Pyotr_Ilyich_Tchaikovsky care a murit după premiera Simfoniei a 6-a, deci tot în mizerie, uitat de lume.

Aș vrea să știu cât din muzica pe care o deții este plătită și a ajutat artistul.
Ori ești troll, ori nu te suporți pe tine ca troglodit cu bună știință. Eu m-am simțit puțin, că nu susțin cât ar trebui. Motivele-s irelevante. Și ar trebui să se simtă mai mulți. Oricum ar fi, treci la subiect, mai știi despre ce se vorbește aici? :)

Eugen said...

Gilmore e una dintre Gilmore Girls sau vroiai sa te referi ca un cunoscator de rock ce esti la David Gilmour aka 'The Voice and Guitar of Pink Floyd'?

Alex Coroliu said...

Cred ca ai ignorat (cu buna stiinta sau nu)cel mai important factor al industriei muzicale de dupa'90 si anume AUTORITATILE LOCALE(adica primarii si consilii judetene).Fara ele industria muzicala romaneasca ar fi pe un fagas normal,dar atunci cand iti da mana sa dai 20-30 de mii de euro pt.o trupa de cacat ca Holograf sau mai rau asta noua a lu'Baniciu si restul fomistilor ramasi cu buza umflata de Covaci, ataci fara sa vrei insasi esenta industriei muzicale, care e data de popularitate si vanzari, de unde apare cota de piata si de aici si pretul fiecarui artist.Cum sa mai cante Trooper pe 200 de euro sau si mai bine pe bilete cand au fost platiti de primaria din Dracu'n Praznic cu nspe mii de euro numai pt.ca ficiorul de primar vrea sa fie roacker!!!!De aici apare si reluctanta rockerilor autihtoni de a da bani pe bilete,pai cum sa dai cand primaria iti aduce Dire Straits moca(asa s-a intamplat si la Cluj la celebrul concert pe care-l dai exemplu).Eu sper ca intr-o zi toti artisti astia care au facut fifty-fifty banii cu primarele sa fie luati la puricat si sa vezi atunci cum toate trupele de underground se vor duce sa concerteze la mititica pt.alde Smiley,Mandinga si alti asemenea cacati!!!

Vava said...

Alex, ai dreptate privind implicatia primariilor, dar partial; motivatia lor era strict pecuniara (faceau concerte unde se scurg bani ilicit), dar sursele de inspiratie sunt cele de pe piata. Te astepti ca primarul X sa aiba cunostinta de trupele care o ard underground, la nivel semiprofi, cel mult? Nu, el va apela la un impresar si ala ii va propune. Daca tu, ca trupa, nu ai ajuns in agenda impresarului, ala local habar nu va avea de tine. Dar asta este deja la 'capatul' drumului, discutia priveste lucruri mult mai telurice. De ce nu vin oamenii la concerte desi se bat cu pumnul in piept, de ce sunt ingusti etc.

Vava said...

Multumesc ca mi-ai sesizat derapajul, Eugen. Altfel, dead on pe subiect. :)))

Anonymous said...

Felicitari pentru articol, mi s-a parut un punct de vedere de bun simt si e destul de greu de contrazis.

As vrea totusi sa adaug cateva lucuri. Unul dintre motivele pentru care imi e din ce in ce mai lehamite de a ma duce la concerte este atitudinea organizatorilor fata de public. Poate se incadreaza la categoria "le pute totul" dar o organizare proasta - cu bere calda, cozi interminabile si alte probleme de gen - iti strica experienta si-ti lasa un gust amar in loc sa te bucuri de muzica. Eu unul stiu clar ca nu ma mai duc la nimic organizat de cei care au facut anul trecut Rock the City, chiar daca-l invie pe Dimebag.

Alta problema legata de atitudine: vad din ce in ce mai des iesiri pasiv-agresive de gen "nu am nevoie sa fiti alaturi cu sufletul", "nu mai dati comunicate in pdf" si altele care, in loc sa fie discutate in privat cu cel/cei in cauza, irita. Asta e probabil un motiv personal sau poate 'or mai fi si altii deranjati, dar de-asta eu nu mi-am mai luat bilet la Arkona, omul respectiv fiind asociat cu organizatorul. Nu are rost sa dau banii si sa ma duc acolo cu o dispozitie proasta de la inceput. Inteleg frustrarile oamenilor, stiu ca si eu le am pe ale mele, dar hai sa pastram o atitudine pozitiva si, de ce nu, profesionista. Eu poate nu sunt un public tinta, prezenta mea la concerte se rezuma la cateva pe luna si asta atunci cand vine ceva sa imi placa. In rest, nu ma duc undeva unde nu ma simt bine ca nu-mi sta rau cu banii in buzunar si in general pot vedea inregistrari live cand vreau.

Asta ma aduce la urmatorul motiv pentru care cred ca lumea nu mai vine: internetul. Inainte nu aveai acces la atata informatie, si casetele alea pe care le ascultam transformau trupele in legende. Acum am posibilitatea sa ascult aproape orice trupa cu un click, insa de-abia mai am rabdare sa ascult albume intregi si nu cred ca sunt singurul. Point is, cand nu ti-e foarte foame e mai putin probabil sa te intinzi dupa mar, poti sa mai astepti pana cade singur.

Ultimul aspect pe care as vrea sa-l punctez, artistii au mai multa nevoie de public decat viceversa. Ei au mai mult de pierdut din "ruperea relatiei" fiindca la cat de scurta e memoria omului in era internetului, nimeni nu-si mai aduce aminte de tine in 2 luni daca nu reusesti sa mentii interesul pentru ce faci. Iar, pentru public, alternative sunt, La un click distanta.

Numai bine.

Vava said...

Artistii au nevoie de public prezent, care stie sa isi faca partea de 'contract social', in aceeasi masura in care publicul are nevoie de trupe care sa aduca ceva nou. Nu ete o competitie aici, e o relatie de interdependenta, care sufera azi.

Ciudat este, referitor la ce ai spus, ca azi, orice pusti are sansa unui videoclip :) Mare treaba sa fii vazut de o lume intreaga la doar 'un click distanta', cost free. Din pacate, urmeaza o lehamite dupa vizionarea respectiva, care intrerupe sirul normal al actiunii. Clipul ala ar trebui sa functioneze ca un taser, nu ca un turn off. In afara, lumea vine sa vada un artist cu 110 milioane view-uri/piesa, pe youtube. La noi, e gol dupa 430. Poate e vorba despre calitatea artistilor, sau despre cea a publicului. In UK anilor 80, in plina criza, pustii isi dadeau orice strangeau pt un vinil. La noi, nu se intampla asta nici inainte de criza.

Anonymous said...

Intr-adevar, nu e o competitie. Problema publicului e o problema mult mai larga, cu radacini in mentalitatea romanului si asta se intinde la nivelul intregii societati.

Ce incercam sa zic e ca, dupa ce ca avem un public needucat din acest punct de vedere, poate ar fi o idee sa incercam sa nu-l gonim prin tot felul de gainarii de genul celor facute de organizatorii de la Maiden de anul trecut.

Cred ca o organizare buna si un confort al platitorului de bilet cantareste mai mult decat "publicul nostru e mai destept decat al lor".

In fine, e o opinie personala si venita doar dintr-o parte a "baricadei". Poate sunt altii mai indreptatiti sa-si dea cu parerea. :)

Vava said...

Nu o contest, e valabil ce spui. Ce se intampla insa la nivelul 'micii ligi'? Adica a trupelor authtone. De ex, in Austria sau Grecia se fac festuri profi cu bani, public mare etc care promoveaza cel putin 80% trupele autohtone. In Ro, nu vezi asa ceva, dar ramane intrebarea justificata: daca s-ar face, alde Lucifer de mai sus ar plati biletul? Ca aici e adevarata pb. Publicul incult si caruia ii pute.

Anonymous said...

Aici am mixed feelings.. Cele autohtone bune, care vin cu ceva original sunt pentru mine foarte sus, on par sau chiar mai bine decat cele de afara (e.g. dordeduh). Pe de alta parte sunt cele care copiaza stilul trupelor de afara pe fata, vezi Coma - Deftones, Bucovina - Ensiferum si exemplele pot continua.

Pentru mine Bucovina e ok, dar doar fiindca imi place folk metalul, altfel as probabil la fel de dezinteresat cum sunt de Coma, ca sa ma rezum la exemplele de mai sus.

Alt motiv pentru care nu prea stiu ce sa zic despre trupele autohtone, e scena core din Bucuresti, un stil care mie personal nu-mi spune nimic. Am fost odata, acum stiu ca nu e pentru mine.

In concluzie, da, publicul e relativ incult si-i pute, dar sunt si circumstante atenuante de la caz la caz.

Anonymous said...

La Cluj Arena intrarea a fost libera. Nu stiu cati din cei 60.000 de oameni ar fi fost prezenti, daca ar fi trebuit sa plateasca intrare.

Daniel Nyisztor said...

ft misto articolul , aici ai dreptate, ca un membru de trupa chiar ma doare sa vad 30 de oameni intr-un bar in care e concert rock cu trupe bune ... asta e...

PS: vreau sa ma promovez si eu :P

http://www.youtube.com/watch?v=VJ2O7L7f8Do

mot claudiu said...

...chiar dacă pe alocuri mă simțeam ofensat și mă gîndeam să-ți trimit niște carne pînă la urmă asta e realitatea crudă si ar trebui să stăm nițel sa cugetăm inainte să aruncăm cu comentarii...de prisos

Vava said...

@ claudiu: multumesc pt sinceritate; eu am scris articolul dupa 10 ani pe 'scena' rock, si dupa ce am avut ocazia, in ultimii an, sa cunosc bits and pieces din industria mainstream si sa vad cam ce se intampla. Si e departe de ce isi imagineaza pustii care o ard aiurea pe net. Nu e scris sa ofuscheze si doar trogloditii la care faceam referite au luat-o personal. Sufar intens din cauza asta, iti dai seama. :) Sunt printre primii afectati, ca muzician, de starea de fapt si mi-as dori sa se schimbe ceva, dar e greu si sunt multe aspecte.

@ anonymus: am vbt deja despre asta, citeste din nou articolul. Exista N feluri de a exploata un public, dincolo de bilet de intrare. Totul e ca aia sa se comporte in asa fel incat sa sustina, intr-un fel sau altul, industria si, cu ea, trupele la care se uita.

Anonymous said...

Rochistii nu prea dau pe la concerte pentru ca nu prea au cu ce, hausistii si comercialistii dau pe acolo pentru ca au cu ce ( oamenii care asculta asa ceva provin, in general, din familii instarite, care pe timpul vietii nu le solicita prea mult intelectul, nu poti sa negi asta, pentru ca e o realitate ). A sustine ca omul care asculta Led Zeppelin are un orizont cultural/muzical mai ingust decat omul care asculta Salam mi se pare o prostie, la fel ca a critica repulsia rochistului fata de manele (nici manelistul/hausistul nu va asculta Metallica, asa ca tu critici rochistii degeaba, nu e vorba de viziune ingusta, ci de repulsie fata de kitsch).Ai un pachet mare din parte mea.

Vava said...

Daca faci o plimbare prin cartierele dormitor o sa fii suprins cata bogatie zace la pustii aia desculti care VIN totusi la concertele pop/comercial, unde sunt public target pt diversii agenti comerciali care platesc concertul si lasa intrarea libera prostimii sarace. Reusesti sa ma urmaresti sau sa sparg fraza in propozitii mai scurte? Ironia o prinzi? Situatia e similara la manelistii la care faceai referire. Sunt saraci dar nu le pute si profita de muzica, atunci cand au ocazia.

Doi: limitarea la manele cand vorbesti despre celelalte stiluri muzicale la care fac eu referire ("a critica repulsia rochistului fata de manele") este ingrijoratoare, pentru cultura ta, dar nu ma surprinde, daca citesc comentariul. In afara de manele, rochistul tau asculta funk, de exemplu? Am dubii, mai ales ca cei cu comenturi negative va legati exclusiv de manele, pe un tipar cliseu. Muzica exista multa in afara de Nothing else matters.

Trei: "oamenii care asculta asa ceva provin, in general, din familii instarite, care pe timpul vietii nu le solicita prea mult intelectul, nu poti sa negi asta, pentru ca e o realitate". Ai tras concluzia asta bazat pe un studiu sociologic empiric al tricoului mai curat ca al tau, sau cum exact? Unde ai fost in ultimul secol si jumatate, de vii cu aberatii din astea gratuite? O excelenta abordare eduardiana a prototipului uman.

Lasa pachetul la usa, anonimule.

Florin Stefan said...

Da, sunt de acord. Nu cu tot ce ai spus in articol, dar diferentele de pareri sunt nesemnificative, la fel ca si nevoia unora de a exagera greutatea parerilor lor. Foarte just punctul tau de vedere. Eu consider ca la noi in tara nu exista o conduita adecvata visavi de muzica, fie ca te afli de o parte sau de alta a scenei. Muzica este o arta empatica, iar noi ne purtam ca niste ciobani in preajma ei, fie ca suntem muzicieni, melomani, fani sau simpli ascultatori. Cred insa ca incepe sa prinda si la noi un trend din afara, care implica globalizarea si contine elemente de world music. Nu numai ca incearca sa darame conceptele de scena (underground, mainstream si cover), dar se incapataneaza sa dezvolte o generatie de muzicieni crescuti in mai multe stiluri, care nu se jeneaza sa foloseasca ce-i mai de calitate din fiecare. Sper ca aceasta caravana sa mearga inainte, oricat de multi caini vor latra in urma ei!

Silvia Ene said...

Dar tu cand erai mic, ce muzica ascultai? Eu imi amintesc cateva hanorace, purtate pe sub vesta de blugi, ce-i drept... ;-))))

Vava said...

Silvia, ascultam o tocana muzicala, asortata stilului vestimentar; la fel de tocana. Am mai crescut de atunci si sper ca mi-am imbogatit tocana. Vestimentara si muzicala :)