Thursday, July 18, 2013

A(m) fost odata Vama Veche

Total departe de a fi un articol lacrimogen, ultima esacapda in Vama mi-a dezvaluit, de data asta, clar, realitatea. Fara sa merg in Vama ca sa 'ma rup' - cand ai un copil de 7 luni acasa, timpul liber capata valente mai subtile, gen zacere (de la romanescul zac), baut de cursa lunga si relax total (de la romanescul 'baut vin') - ei bine, am avut ocazia sa descopar o Vama pe care nu o mai vazusem de peste un an, daca nu ma insel. 
Pana la ultima iesire in 'coltul tarii', am avut ocazia sa observ schimbarile, de la an la an. Nu sunt din cei care au fost in Vama in '45, '72 sau '84, ca sa compar situatia actuala cu puritatea absoluta din trecut; sunt din generatia celor care au acum peste 30 de ani si au prins Vama fara utilitati, cu 3 baraci de stuf care erau punct central al vietii culturale, fara drumuri, restaurante sau echipaje motorizate de Jandarmerie care cutreiera printre masinile care se inghesuie pana pe plaja. Am vazut cum apar noi lucruri, an de an, caracteristice civilizatiei pe care o tot ducem acolo. Am vazut si cum se face trecerea de la cort la cazare la tanti Aglaia din sat, dupa care, la pensiunile si hotelurile actuale. Am vazut si m-am bucurat in continuare de ceea ce Vama a oferit mai departe. De ce? Pe de o parte, pentru ca Vama ofera ceea ce Eforie si Mamaia si Saturn nu ofera, chiar daca azi gasesti si pensionari si cocalari, in ea. Pe de alta parte, pentru ca am crescut si eu si nu sunt prins in timp. Opa! deja incep ridicari de sprancene.

Cert este ca astazi am avut ocazia sa vad generatia mea bucurandu-se de saizlong-uri si umbrelute platite, de cazare civilizata si de pietonala ca sa isi plimbe copiii. Mi s-a parut ciudat sa vad oameni cu care stiu cum am petrecut si ce am facut impreuna, cu care am fost interzis din anumite locatii, sa ii vad acum asortandu-si tatuajele la unul sau doi copii. Si stii ce? Asta fac si eu. Pentru ca asa e viata, pana la urma. Si e frumos sa iti amintesti ce ai trait si sa te bucuri si de ce iti ofera prezentul. Iar Vama este, in continuare, un coltisor de rai unde poti sa zambesti pe plaja la discutia cocalarilor de langa, atrasi de libertatea din Vama, dar neintelegand de ce femeile la care se uita merg la pottery, unde poti sa bei pe plaja si sa inalti un lampion care sa cada peste vecinii de plaja, dupa ce arde, sau sa stai la o terasa cu muzica faina, asa cum nu gasesti in alte locuri de pe minunatul nostru litoral. E perfect ca libertatea de exprimare  - tatuaje, cercei, dreduri, nuditate - este o constanta. Este genial ca inca vezi pusti cu tricouri prea mari pe ei, cu trupe pe care le ascultam si eu cand eram la varsta lor. Le ascult si acum, dar atunci, si trupele si eu eram la inceput de drum. 
Poti sa fii si 'batranel' de 30+ ani, care fuge in Vama ca sa zaca toata ziua la umbra si sa doarma seara de la 11, 12, desi afara e party. Poti sa faci toate astea si sa te simti bine, fara sa mai critici si sa tanjesti dupa ce a fost. Iar daca nu poti sa iesi din asta, poti oricand sa mergi la un nou punct nepopulat, pe care, inevitabil, il vom pangari in cele din urma, cu germenii civilizatiei.

Vama Veche nu mai este ce a fost, in mod cert. Dar asta nu este ceva tragic, in mare pentru ca nici noi nu mai suntem cei de atunci. Si daca monopolul pe care cetatenii romi il pun pe comertul stradal este pretul pentru ca restul sa fie, mai departe, peste celelalte statiuni romanesti, pot sa trec peste asta. Si daca am ocazia sa fac si un dus peste tot prin Vama si sa vad cum statiunea se mentine curata, in ciuda 'dezmatului imoral de acolo' pe care televiziunile il prezinta mai departe, in virtutea obisnuintei, pot sa inchid ochii la parcarea enorma care s-a infiintat intre plaja si terase. Si daca pot sa mananc la o terasa sau ceva pe fuga, pe strada si sa ma bucur ca nu vad gandacii care populeaza celelalte statiuni, iar e bine.  
Si uite asa, am incalecat pe o sa si gata.

2 comments:

Ioana said...

Si eu apreciez evolutia vamii.

Nimic nu s-a schimbat la feeling, doar s-a mai civilizat.
Am parazitat si eu jegos la cort. Acum gata.
Chit ca am 22 de ani vreau un pat intr-o camera la umbra unde sa-mi refac ficatul in liniste, "si un dush cat de cat"

Vava said...

:)) speram sa nu fie doar varsta, la mine.